Bosbranden onderweg naar Lakes Entrance - Reisverslag uit Lakes Entrance, Australië van Gerrit en Henny - WaarBenJij.nu Bosbranden onderweg naar Lakes Entrance - Reisverslag uit Lakes Entrance, Australië van Gerrit en Henny - WaarBenJij.nu

Bosbranden onderweg naar Lakes Entrance

Door: Gerrit

Blijf op de hoogte en volg Gerrit en Henny

10 Februari 2014 | Australië, Lakes Entrance

Een nieuwe dag waarbij de wind is gaan liggen en het weer wat aangenamer is. Onze overburen op de camping hadden het aanrijd geluid van gisteravond gehoord en kwamen even poolshoogte nemen. Na een praatjes zijn we gaan ontbijten en douchen. De andere buurman kwam Gerrit mee in gesprek en bevestigde dat de pinquin parade gisteren geen succes kon zijn vanwege de harde wind en een draaiende wind. dat was ook de oorzaak dat er veel bosbranden zijn ontstaan rondom Melbourne zondag middag, dat waren de branden die we gisteren hadden gezien. Verder gaf hij aan dat er een aantal wegen waren afgesloten richting Lakes Entrance. Geen goed vooruitzicht en ook beangstigend. Maar zoals de buurman zei, jullie hebben sneeuw. Dan maar liever sneeuw. Wel gaf hij het advies om bij de receptie van de camping de actuele stand te vragen.
Bij het weggaan hebben wij dit gevraagd, en volgens de dame aldaar konden we niet naar Lakes Entrance. We vroegen advies en een man adviseerde rijdt de richting op en vraag onderweg of gebruik internet voor actuele stand, wellicht kun je langs de kust er omheen. We gaan weg maar het blijft in ons hoofd zitten en turen beide ook de horizon af of we branden zien. Bij Meeniyan moesten we tanken en keuzes maken. Gerrit heeft met de pomphouder van het kleine station gesproken en deze wilde wel voor ons bellen wat de bosbrand status was. Met de landkaart zei hij houdt de kust aan via Foster, Yarram, Sale, Bairnsdale naar Lakes Entrance. Zoals het nu lijkt is daar niet afgesloten en de enige weg hierna toe die nog vrij is. Met deze info konden we wat en telkens het nieuws geluisterd. Een prachtige route gereden met veel bergen en dalen. Voor Yarram zagen we het onheil tegen de bergwanden, heftige bosbranden over de gehele boshellingen. Vele rookhaarden, een onheilspellend gezicht was dat. Toch hebben we er foto's op afstand van kunnen maken. Na Sale werd de weg wat saaier en konden verder doorrijden. Wel werd er gewaarschuwd van rook en soms zag je dat aan de horizon. In Lakes Entrace aangekomen was de eerste camping vol en geen plaats, we hebben een volgende gevonden en een plek gehad. Geen leuke camping en mensen kijken er niet allemaal vrolijk, wij wel, dus hier hebben we lol om gehad. Het is allemaal wel erg toeristisch. We hebben nog een wandeling gemaakt van ongeveer 3 km in de omgeving. We hebben wel op de camping erg veel groen/geel/rood parkieten. Wel honderden in de boom met hun gekrijs, maar als het donker wordt gaan ze slapen en hoor je het niet meer.
Met de avond afwas hadden we nog een leuk verhaaltje. De centrale keuken heeft maar 1 wasbak voor de afwas. Wij waren bezig met de afwas kwam een man om een beetje warm water vragen uit onze kraan, dat wilde we wel, maar toen hij een klein beetje in de wasteil had zei Gerrit zo is het wel genoeg. De man ging sip weg en sprak hem later op aan dat het een geintje was en hij kon er ook de humor van inzien en moest er ook erg om lachen. Zo maak je ook nog iets bij de afwas mee.

• 10 Februari 2014 - 19:19

Karin Cornelisse:

Hoi Henny,

Ik had al gehoord over de bosbranden. Elk jaar weer een drama in Australië. Hoop dat jullie er geen hinder van hebben. Mooie foto van jou achter de grashalmen!! Geniet van deze mooie reis!

Groeten van Karin

• 11 Februari 2014 - 08:37

Ina:

Ben blij dat jullie goed oppassen voor de bosbranden. Je kan niet voorzichtig genoeg zijn. ;)
    Tijdens mijn face time gesprek met Gerrit heb ik de parkieten luid en duidelijk kunnen horen.
    Volgens mij gaan jullie nu weer verder weg van Melbourne.
    Is het nog een beetje uit te houden met de warmte? Of wordt het al wat koeler?

• 14 Februari 2014 - 21:45

Martina Griffioen:

Je hoort er vaak over, de bosbranden in Australië. Ik vind het verstandig dat jullie steeds goed uitkijken waar de bosbranden zijn. We hebben jullie graag weer heelhuids terug. Jammer dat mensen mopperig zijn op de camping. Gelukkig hebben jullie het samen gezellig.